Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου 2011

2ο Ενημερωτικό Δεκεμβρίου:Θέμα: «Συνεχίζεται η μείωση στην κρατική επιχορήγηση των σχολικών μονάδων»

Τρούλης Γιώργος,

Αν. Αιρετός ΑΠΥΣΠΕ  Κρήτης

 

Θέμα: «Συνεχίζεται η μείωση στην κρατική επιχορήγηση των σχολικών μονάδων»
Ένας από τους κυρίαρχους πυλώνες της ελληνικής κοινωνίας, το ελληνικό δημόσιο σχολείο, βρίσκεται συνεχώς στο στόχαστρο των οικονομικών περικοπών. Μια περίοδο που οφείλει η πολιτεία να διαμορφώσει ιεράρχηση προτεραιοτήτων στα πλαίσια της δημοσιονομικής της πολιτικής, φαίνεται ότι δεν ενδιαφέρεται τόσο για την παροχή κοινωνικών αγαθών αλλά μονάχα για την είσπραξη μέσω αιματηρών φόρων για τους εργαζόμενους και τους συνταξιούχους. Αυτό όμως που πρέπει να γίνει σαφές είναι, ότι η εκπαίδευση αφορά όλη την κοινωνία. Επομένως το κόστος που χρειάζονται οι σχολικές μονάδες μετακυλά νομοτελειακά  στους γονείς και γενικότερα στην τοπική κοινωνία. Η ποιότητα που θέλουμε για την εκπαίδευση των παιδιών μας δεν μπορεί να υπάρξει δίχως την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή και τα στοιχειώδη αναλώσιμα. Επομένως γίνεται κατανοητό, ότι για να υπάρξει ουσιαστική εκπαίδευση χρειάζεται χρηματοδότηση.
Κάθε χρόνο δίδονται κατά χρονικά διαστήματα κρατικές επιχορηγήσεις για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολικών μονάδων, μέσω των δήμων και κοινοτήτων της χώρας. Φέτος η τελευταία χρηματοδότηση του έτους 2011 είναι κατά 20.000.000€ μειωμένη από την τελευταία περυσινή χρηματοδότηση σε ποσοστό 50%. Συγκεκριμένα στις 21 Σεπτεμβρίου 2010, κατανεμήθηκε το ποσό των 40.000.000 € (τελευταία επιχορήγηση έτους 2010) στους νομούς της χώρας ενώ η τελευταία χρηματοδότηση φέτος, που εκδόθηκε στις 16 Νοεμβρίου 2011, ήταν 20.000.000 €.
Τελευταία Χρηματοδότησης 2010
21 Σεπτεμβρίου 2010
για την Περιφέρεια Κρήτης
Συνολικό Ποσό:                    2.172.913,78 €
ΝΟΜΟΣ
ΚΑΤΑΝΟΜΗ
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
1.132.927,36
ΧΑΝΙΑ
508.518,05
ΡΕΘΥΜΝΟ
270.443,09
ΛΑΣΙΘΙ
261.925,28
Τελευταία Χρηματοδότησης 2011
16 Νοεμβρίου 2011
για την Περιφέρεια Κρήτης
Συνολικό Ποσό:          1.086.456,89  €
ΝΟΜΟΣ
ΚΑΤΑΝΟΜΗ
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
566.013,69
ΧΑΝΙΑ
254.259,01
ΡΕΘΥΜΝΟ
135.221,55
ΛΑΣΙΘΙ
130.962,64

Στο Ηράκλειο, όπως φαίνεται από τους παραπάνω πίνακες, η κρατική χρηματοδότηση είναι μειωμένη από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο κατά 566.913,67€, στα Χανιά κατά 254.259,04€, στο Ρέθυμνο κατά 135.221,54€, και στο Λασίθι κατά 130.962,64€. Συνολικά η μείωση σε ολόκληρη την Περιφέρεια Κρήτης είναι 1.086.456,89€. Δηλαδή το ποσοστό της μείωσης του ποσού που παρέχεται για τις ανάγκες των σχολείων (πετρέλαιο θέρμανσης, γραφική ύλη, ΔΕΗ, τηλέφωνο, αγορά βιβλίων για τις σχολικές βιβλιοθήκες, εργασίες συντήρησης κ.α.) είναι της τάξης του 50% σε επίπεδο νομών και περιφέρειας.

Πίνακες κατανομής της τελευταίας κρατικής χρηματοδότησης για τα σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης ανά Νομό και Δήμο στην Περιφέρεια Κρήτης.
ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Συνολικό Ποσό:      566.013,69       €
ΔΗΜΟΣ
ΚΑΤΑΝΟΜΗ
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
308.001,53
ΑΡΧΑΝΩΝ-ΑΣΤΕΡΟΥΣΙΩΝ
36.625,66
ΒΙΑΝΝΟΥ
9.845,56
ΓΟΡΤΥΝΑΣ
46.351,15
ΜΑΛΕΒΙΖΙΟΥ
31.925,06
ΜΙΝΩΑ ΠΕΔΙΑΔΑΣ
39.372,17
ΦΑΙΣΤΟΥ
50.226,45
ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
43.666,11

ΝΟΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ
Συνολικό Ποσό:     254.259,01 €
ΔΗΜΟΣ
ΚΑΤΑΝΟΜΗ
ΧΑΝΙΩΝ
178.284,50
ΓΑΥΔΟΥ
407,08
ΚΑΝΤΑΝΟΥ-ΣΕΛΙΝΟΥ
9.530,17
ΚΙΣΣΑΜΟΥ
17.758,19
ΠΛΑΤΑΝΙΑ
23.826,86
ΣΦΑΚΙΩΝ
5.610,47
ΑΠΟΚΟΡΩΝΟΥ
18.841,74

ΝΟΜΟΣ ΛΑΣΙΘΙΟΥ
Συνολικό Ποσό:       130.962,64  €
ΔΗΜΟΣ
ΚΑΤΑΝΟΜΗ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
44.775,86
ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ
47.971,40
ΟΡΟΠΕΔΙΟΥ ΛΑΣΙΘΙΟΥ
6.967,59
ΣΗΤΕΙΑΣ
31.247,79
ΝΟΜΟΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Συνολικό Ποσό:      135.221,55 €
ΔΗΜΟΣ
ΚΑΤΑΝΟΜΗ
ΡΕΘΥΜΝΗΣ
89.934,75
ΑΜΑΡΙΟΥ
6.963,01
ΑΝΩΓΕΙΩΝ
4.628,24
ΜΥΛΟΠΟΤΑΜΟΥ
23.651,87
ΑΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10.043,68



«Η συνεχής κρατική υποχρηματοδότηση ανοίγει τις πόρτες  στην ιδιωτική χρηματοδότηση»
Ο προβληματισμός έχει να κάνει με τη συνεχή υποχρηματοδότηση των σχολείων μας, ειδικά σήμερα που κανείς δεν γνωρίζει τι πραγματικά μπορεί να συμβεί στο άμεσο μέλλον για εμάς τους ίδιους και τη χώρα. Πέρυσι οι φάσεις χρηματοδότησης ήταν τρεις και φέτος τέσσερις μικρότερες. Επομένως εύλογα αναρωτιέται κανείς, σύμφωνα με αυτά που ακούγονται στους δήμους, τι θα συμβεί με τις επόμενες φάσεις χρηματοδότησης και πόσο θα μειωθεί το ποσό που θα διανέμεται στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας. Πρέπει να καταλάβουν στις υπουργικές συσκέψεις, ότι η επένδυση στην παιδεία αποτελεί τη μοναδική σίγουρη επένδυση για το μέλλον αυτής της χώρας. Όσες περικοπές και να συμβούν η εκπαίδευση θα συνεχίσει να υπάρχει αλλά θα την εξωθήσουν (ή θα το κάνουν και επίσημα) να αλλάξει μορφή και χρηματοδότη. Αυτομάτως βρισκόμαστε μπροστά στον κίνδυνο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και χρηματοδότησης στην εκπαίδευση με όλες τις συνέπειες που μπορεί να υπάρχουν, με μεγαλύτερες συνέπειες την επέμβαση στη διδασκόμενη ύλη (αναλυτικά προγράμματα), στις προσλήψεις των εκπαιδευτικών, στους τρόπους διδασκαλίας και στην άμεση διαμόρφωση μιας κουλτούρας που επιθυμούν, μιας νέας εργατικής τάξης, ενός νέου πολίτη (κομμένου και ραμμένου στα μέτρα τους).

«Νέες σχολικές επιτροπές….!!!»
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η λειτουργία των νέων σχολικών επιτροπών. Η πολυφωνία (ή η παραφωνία) που συμβαίνει στις σχολικές επιτροπές άλλοτε της Α/βάθμιας και της Β/βάθμιας του ίδιου Δήμου κι άλλοτε της ίδιας βαθμίδας από Δήμο σε Δήμο δεν έχει προηγούμενο. Σε κάποιες σχολικές επιτροπές δεν διατίθενται όλα τα χρήματα στα σχολεία αλλά παρακρατείται ένα μεγάλο ποσό, πολλές φορές και το 50% της επιχορήγησης, με σκοπό να καλύψουν οι επιτροπές το κόστος σε πετρέλαια, λογαριασμούς ΔΕΗ, τηλεφώνου κ.α. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό ίσως δώσει λύσει, όμως το πρόβλημα προκύπτει, όταν οι σχολικές αυτές επιτροπές βρίσκονται στην αρχή λειτουργίας τους κι ακόμα προσπαθούν να οργανώσουν τη διαχείριση των δαπανών των σχολείων (διαγωνισμούς σε πετρέλαια, αναλώσιμα κ.λ.π.) οπότε και δεν διαθέτουν τα χρήματα αυτά. Αυτό που οφείλουν να καταλάβουν οι σχολικές επιτροπές είναι ότι τα σχολεία μας λειτουργούν και οι δαπάνες που πρέπει να γίνουν, δεν μπορούν να περιμένουν. Σε οποιοδήποτε Δήμο κι εάν συμβαίνει αυτό το φαινόμενο, είναι προτιμότερο να δοθούν τα χρήματα στα σχολεία για την κάλυψη των δαπανών τους παρά να υπολειτουργούν. Η τοπική αυτοδιοίκηση οφείλει να οργανώσει  πρώτα τις νέες δομές της  και μετά να ξεκινήσει τη διαχείριση των σχολικών κονδυλίων.

«Θύματα της υποχρηματοδότησης»

Ένα από τα μεγάλα θύματα της υποχρηματοδότησης είναι τα ολοήμερα σχολεία των ολιγοθέσιων δημοτικών της υπαίθρου που δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να τα αφήσουμε στη μοίρα τους, επειδή έτσι αποφάσισε η υπουργός παιδείας με τους συνεργάτες της (εντός κι εκτός χώρας). Δεν μπορεί να υπάρχουν σήμερα σχολεία (ολιγοθέσια) που οι γονείς των παιδιών να πληρώνουν εκπαιδευτικούς για να παρέχουν στα παιδιά τους αυτό που οφείλει η πολιτεία να παρέχει δωρεάν. Η αναλγησία της πολιτείας και ειδικά του υπουργείου παιδείας δεν έχει όρια. Όλοι οι φορείς οφείλουν να υψώσουν τη φωνή τους και να διεκδικήσουν το αυτονόητο. Ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες για όλα τα παιδιά σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Φτάνει πια το παιχνίδι με τα πολυδύναμα σχολεία που λειτουργεί ως δούρειος ίππος για την υλοποίηση των απώτερων σχεδίων της υπουργού παιδείας.

«Εμείς όμως τι κάνουμε;»

Δυστυχώς, όπως φαίνεται βρισκόμαστε μπροστά σε κρίσιμες στιγμές για το δημόσιο και δωρεάν σχολείο. Όσο και αν φωνάζαμε στο παρελθόν για αύξηση των δαπανών στην Παιδεία, σήμερα με την όλο και αυξημένη μείωση των επιχορηγήσεων, τα προβλήματα που παλεύει να αντιμετωπίσει ο εκπαιδευτικός γιγαντώνονται τόσο, ώστε εμφανίζονται να προσπαθούν να πνίξουν τον ίδιο και το σχολείο. Σε όλη αυτή την διαρκώς βαλλόμενη εκπαιδευτική πραγματικότητα (μειώσεις μισθών, επιβολή αιματηρών έμμεσων και άμεσων φόρων, κατάργηση του ολοήμερου σχολείου στα ολιγοθέσια δημοτικά, καθιέρωση 3ετίας, φημολογία για δεύτερο κύμα συγχωνεύσεων-καταργήσεων σχολείων, σύνδεση μισθού και βαθμολογίου (αδιευκρίνιστοι όροι και προϋποθέσεις αξιολόγησης), κατάργηση των διδασκαλείων, μη χορήγηση εκπαιδευτικών αδειών κ.α.) δεν χωρούν υποχωρήσεις, αλλά διαρκείς αγώνες σε όλα τα επίπεδα.
Το δικό μας χρέος είναι να παραμείνουμε όρθιοι και να παλέψουμε για την εκπαίδευση της νέας γενιάς. Έτσι επενδύουμε με τον τρόπο μας στο μέλλον του τόπου. Οφείλουμε να δείξουμε τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος, μιας και η κρίση που ζούμε είναι συστημική. Ίσως κάποιοι να σκέφτονται ότι η νέα γενιά θα ζει στο μέλλον σε καθεστώς υποτέλειας, οπότε η μόρφωση και η εκπαίδευσή της αποτελεί πλέον πολυτέλεια. Όμως τον τελευταίο λόγο τον έχει ο ίδιος ο λαός, τον έχουμε όλοι εμείς. Δεν θα τους αφήσουμε να κατακρεουργήσουν το δημόσιο σχολείο βυθίζοντας τη χώρα και τη νέα γενιά στο σκοτάδι.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου